Lydia is dood. Maar dat weten ze nog niet.
Zo begint het indrukwekkende boek van Celeste Ng. Een rauwe binnenkomer waardoor je al direct op het puntje van je stoel gaat zitten. Lydia is de dochter van James en Marilyn Lee. Nath en Hannah zijn hun beide andere kinderen. Een doorsnee Amerikaans gezin lijkt het. Dat dat absoluut niet het geval is, zal snel blijken.
James – van Chinese afkomst – is professor Amerikaanse geschiedenis in het stadje Middlewood. Marilyn was een studente van hem. Ze trouwden en Marilyn stopte met haar studie waarvan ze zich zo enorm veel voorgesteld had. Een gemengd huwelijk dat in de jaren zestig en zeventig op weinig begrip kon rekenen.
Lydia wordt verdronken gevonden in het meer bij het huis. Vermoord of heeft ze zelf een einde aan haar leven gemaakt? In een aangrijpende stijl met een intense psychologische spanning weet Celeste Ng het hoe en waarom van dit verschrikkelijke drama te schetsen.
De schrijfster meandert subliem door de tijd. Ze laat overtuigend zien – door verleden en heden af te wisselen – hoe de James en Marilyn en de drie kinderen ieder op hun manier worstelen met het leven zoals het zich aandient. Grote thema’s zoals discriminatie, gebrek aan vertrouwen, eenzaamheid en dwang weet Celeste Ng op een overdonderende manier in te bedden in de levens van vijf gezinsleden. Bijna 300 bladzijden lang zit je aan het boek gekluisterd. De tragedie van de allereerste regel zit ingebakken in elk woord dat volgt. De apotheose is indrukwekkend, zit vol emotie en is ondanks alles toch ook troostrijk.
Celeste Ng werkte zes jaar aan dit overrompelende debuut. De structuur, de uitwerking van de karakters en de schrijfstijl zijn van uitzonderlijk hoog niveau. Een schitterende roman.